Alpha Makelaardij

Op zoek naar een nieuwe koopwoning?

02 juni 2021

Op zoek naar een nieuwe woning of je eerste koopwoning? Maar zie je door de bomen het bos niet meer? Want welke woning past er nou eigenlijk het beste bij je?

Het zoeken naar een woning kan soms net een speurtocht zijn. En het is niet iets wat je dagelijks doet, waardoor het prettig is als iemand je goed advies kan geven over bijvoorbeeld de huidige woningmarkt.

In onze nieuwe blog lees je de 7 stappen voor het kopen van een woning. En hoe wij je daar goed bij kunnen helpen. Ontdek het hier:

De 7 stappen om een woning te kopen

 Ben je op zoek naar je droomwoning? Maar weet je niet waar je moet beginnen, welke woning bij je past en wat de financiële mogelijkheden zijn? Wij begrijpen je maar al te goed. Een woning kopen is niet niks en is niet iets dat je dagelijks doet. Daarom is het ook prettig als iemand je goed advies kan geven over bijvoorbeeld de huidige woningmarkt en bouwkundige aspecten.

Het aankoopproces

 Stap 1: Geschikte woning zoeken

Stap 2: Bezichtigen

Stap 3: Extra onderzoek

Stap 4: Onderhandelen

Stap 5: Ondertekening koopovereenkomst

Stap 6: Je woning financieren

Stap 7: Naar de notaris

 Stap 1: Geschikte woning zoeken

Bij het zoeken naar een geschikte woning helpt Alpha Makelaardij je graag als aankoopmakelaar. Samen kijken we naar de gemeente en wijk(en) die je aanspreken. Hierdoor krijg je inzicht in de voorzieningen die er in je (nieuwe) woonomgeving zijn en welke je belangrijk vindt.

Als jouw aankoopmakelaar vergelijken we je woonwensen met de woningen die in de database staan. Door onze ervaring kunnen wij een goede selectie maken uit het actuele aanbod om zo tot de juiste match te komen. De makelaars van Alpha Makelaardij hebben kennis van de lokale woningmarkt en van woningen, die nieuw op de markt komen. Dit scheelt voor jou een hoop zoekwerk.

Stap 2: Bezichtiging

Heb je je oog op een woning laten vallen? Dan is het tijd voor een kennismaking. We regelen een bezichtigingsafspraak voor je en begeleiden je. Een tip van ons: loop voor je bezichtiging een rondje door de buurt. Hierdoor kan je meteen goed zien wat voor buurt het is. Houdt tijdens de bezichtiging je woonwensen en toekomstplannen in het achterhoofd.

Wij zullen ondertussen de woning kritisch bekijken. Wij kijken hierbij onder andere naar het onderhoud van de woning, eventuele gebreken en eventuele noodzakelijke reparaties. Je aankoopmakelaar zal je hierin adviseren of je een bouwkundig specialist in moet schakelen of niet. Ook de juridische aspecten worden goed onderzocht: moet je rekening houden met bepaalde (belastende) erfdienstbaarheden en dergelijke?

Daarnaast adviseren je over praktische zaken, zoals het aantal andere bezichtigingen en welke biedingsprocedure wordt gehanteerd.

Stap 3: Extra onderzoek

Ben je helemaal weg van een woning en gaat je hart er sneller van kloppen? Vraag ons dan om advies en of het nodig is om een bouwkundig specialist in te schakelen. Hierdoor kan de staat van onderhoud van de woning duidelijk in kaart worden gebracht. De aankoopmakelaars van Alpha Makelaardij kunnen je hiervoor doorverwijzen naar een onafhankelijk specialist.

Als aankoopmakelaar zullen we onder andere onderzoek doen naar:

-  Bestemmingsplannen.

-  Milieuaspecten.

-  Relevante gegevens in het Kadaster.

-  Status en verplichtingen van Vereniging van Eigenaren.

-  Bepalingen van de Gemeente en/of de Provincie.

-  Aanwezigheid energielabel.

Stap 4: Onderhandelen

Wil je de woning kopen? Uiteraard informeren wij je dan over de beste biedingsstrategie op basis van alle verzamelde informatie en we helpen je bij het vaststellen van een strategisch openingsbod. Aangezien de makelaars van Alpha Makelaardij ook taxateur zijn hebben we als aankoopmakelaar veel ervaring met het bepalen van de juiste waarde van de woning. In onze database wordt gekeken naar de marktwaarde van vergelijkbare woningen.

Bij het uitbrengen van een bod bespreken we ook de eventuele ontbindende voorwaarde(n), bijvoorbeeld voor het verkrijgen van je hypotheek. Op basis van deze voorwaarde(n) kan een koopovereenkomst alsnog ontbonden worden.

 Stap 5: Ondertekening koopovereenkomst

Als je bod is geaccepteerd door de verkoper, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Samen met jou bespreken we deze per artikel om er zeker van te zijn dat alles klopt. In het bijzonder wordt gelet op de koopsom, de opleverdatum, de ontbindende voorwaarde(n) en de lijst van zaken die de verkoper in de woning achter.

Is alles in orde? Dan is het tijd om te tekenen. Zowel jij als de verkoper ondertekenen de koopovereenkomst, waarna jullie hiervan een kopie ontvangen. Als de koopovereenkomst door jullie beide is ondertekend ontstaat de koop. De koopovereenkomst wordt daarna naar de notaris gestuurd.

Stap 6: Je woning financieren

Wanneer de koopovereenkomst is getekend is het tijd om je financiering definitief rond te maken.

 Dit gebeurt meestal in de vorm van een hypotheek. Aan de hand van de koopsom, eventuele verbouwingsplannen, eventueel eigen geld en de zogenaamde kosten koper (de kosten van de kadastrale inschrijving, overdrachtsbelasting en je notariskosten voor het transport), kan je hypotheekadviseur precies vaststellen welk bedrag je aan hypotheek nodig hebt. Voor advies omtrent je financiële mogelijkheden kun je contact opnemen met Van der Sprong Hypotheken.

 Als de financiering rond is, stuurt de bank de hypotheekstukken naar de notaris. Voor de datum van levering (= de overdracht) zorgt de bank dat de hypotheeksom wordt gestort op de derdenrekening van de notaris.

Stap 7: Naar de notaris

Als de datum is vastgesteld voor de overdracht van de woning, is het wachten op bericht van de notaris. De notaris bereidt de eigendomsoverdracht en hypotheekakte voor. Een paar dagen voor de overdracht ontvang je van de notaris een concept-leveringsakte, een concept-hypotheekakte en een nota van afrekening.

Samen met jou kijken we na of alle gegevens kloppen. Neem de tijd om de akten rustig door te lezen en stel ons je vragen in geval van onduidelijkheden.

Op de van overdracht doorloop je het volgende proces:

-  Vlak voor de overdracht inspecteer je samen met je aankoopmakelaar van Alpha Makelaardij de woning om te controleren of deze in de afgesproken staat wordt opgeleverd.

-  Daarna ga je naar de notaris en teken je de akte van levering en de hypotheekakte.

-  Vervolgens zorgt de notaris ervoor dat de akten worden ingeschreven in de openbare registers van het Kadaster. Na deze inschrijvingen ben je officieel eigenaar van je nieuwe woning. Bij de overdracht ontvang je meestal direct de sleutels.

Gefeliciteerd!

Het koopproces is afgerond. Gefeliciteerd! Je bent eigenaar van je nieuwe woning. De aankoopmakelaars van Alpha Makelaardij blijven voor je klaar staan, dus mocht je vragen hebben of van andere diensten gebruik willen maken dan horen we je graag.